Dziś mamy 11 maja 2025, niedziela, imieniny obchodzą:
25 listopada 2022

Czy „Warszawa da się lubić”? Uczniowie odwiedzili stolicę

fot. Iwona Nadolna

fot. Iwona Nadolna

W dniach od 8 do 10 listopada bieżącego#roku uczniowie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Dobrczu odwiedzili stolicę w ramach projektu „Poznaj Polskę”.

To już drugi taki wyjazd dla uczniów ww. placówki zorganizowany dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Edukacji i Nauki. Uroki Warszawy postanowiła nam przybliżyć nauczycielka matematyki i pasjonatka fotografowania – Joanna Pytlewicz.
Stolica przywitała słoneczną pogodą, dlatego pierwsza atrakcja, pobyt na tarasie widokowym Pałacu Kultury i Nauki, był dla wszystkich ogromną przyjemnością. Panorama miasta z wysokości trzydziestego piętra nie przyćmiła piękna starych kamienic powstałych na początku XX wieku, które można było podziwiać podczas spaceru z przewodnikiem.
Krakowskie Przedmieście to jedna z najważniejszych ulic Warszawy, stanowi część Traktu Królewskiego. Znajduje się przy niej wiele pałaców rodziny królewskiej oraz rodów magnackich. Na Placu marszałka Józefa Piłsudskiego (kiedyś był to dziedziniec zniszczonego przez Niemców Pałacu Saskiego) w 1807 roku Napoleon Bonaparte dokonywał przeglądu swoich wojsk, a w 1979 Jan Paweł II podczas pielgrzymki odprawił mszę świętą. Ogromny krzyż, który był częścią postawionego wtedy ołtarza, pozostał tam do dziś. Spacerując ulicami, uczniowie zobaczyli zachowany z czasów wojny fragment muru getta, jak również podziwiali fasadę Pałacu Prezydenckiego z XVII wieku, Zamek Królewski – pierwotnie siedzibę książąt mazowieckich oraz Kolumnę Zygmunta III Wazy, która jest najstarszym świeckim pomnikiem w stolicy.
Mury starego miasta i Barbakan oświetlone wieczorem wprowadziły odwiedzających w magiczny nastrój. Widok Pomnika Małego Powstańca, który przypomina o udziale najmłodszych mieszkańców Warszawy w walkach o wolność podczas II wojny światowej, skłonił do refleksji o patriotyzmie. W czasie zwiedzania nie można było pominąć Bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela, która jest jedną z najstarszych świątyń stolicy. W tym miejscu swoje kazania wygłaszał Piotr Skarga i to tu zaprzysiężono Konstytucję 3 maja. Przystanęliśmy też na chwilę przy Grobie Nieznanego Żołnierza, gdzie co roku odbywają się uroczystości z okazji Święta Niepodległości.
Dzieci zwiedzuły także Muzeum Warszawy, w którym znajduje się wiele cennych zbiorów związanych z miastem, np. oryginalny pomnik warszawskiej syrenki, papierośnica prezydenta Stefana Starzyńskiego czy pasek od munduru Alka znanego z książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”.
Gdzie można zobaczyć najpiękniejszy zegar słoneczny na świecie? W Wilanowie. W XVII wieku powstał tam pałac królewski wybudowany z inicjatywy Jana III Sobieskiego i na jednej ze ścian znajduje się wykonany przez królewskich astronomów i artystów ten cud techniki. Pokazywał on godziny, dni tygodnia i miesiące. Współcześnie nie spełnia już swojej podstawowej funkcji. Obejrzeliśmy również ogrody pałacowe utrzymane w stylu francusko-włoskim i angielskim, które o tej porze roku jednak nie zachwycają w pełni.
Inaczej jest z najbardziej znanym warszawskim parkiem czyli Łazienkami Królewskimi. Nawet w listopadzie spacer sprawia w tym miejscu dużo przyjemności. Dawniej była to rezydencja Stanisława Augusta Poniatowskiego. Z pewnością zachwycał go Pałac na Wyspie czy amfiteatr utrzymany w greckim stylu. Najbardziej charakterystycznym elementem wchodzącym w skład tego ogromnego kompleksu jest Pomnik Fryderyka Szopena z wierzbą, która (jak się dowiedzieli uczniowie) wcale nie należy do gatunku płaczących, tylko mazurskich. Na nastrój tego miejsca wpływ mają liczne wiewiórki, kaczki i pawie przechadzające się majestatycznie między drzewami.
Pomniki, pałace i ulice większe zainteresowanie budzą jednak chyba u starszych niż młodszych dzieci. Ci ostatni zapamiętali kilka innych miejsc, które udało nam się odwiedzić w Warszawie. Jedno z nich to Muzeum Iluzji połączone z pokazem magicznych sztuczek. Na scenie oprócz iluzjonisty pojawił się Gabryś, Patryk, Martynka i wielu innych naszych uczniów, którzy czynnie uczestniczyli w pokazie. W części muzealnej dzieci poznały najbardziej znanych polskich iluzjonistów, i zrobiły sobie zdjęcia w technologii 3D, natomiast w komorze wodnej, weszły do pokoju bez ścian i próbowały zrozumieć zasadę działania iluzji optycznych.
Z podobnymi eksperymentami wszyscy zetknęli się w Centrum Nauki Mikołaja Kopernika. To przestrzeń do poznania wielu zagadkowych zjawisk, które spotykamy na co dzień. Uczniowie poruszyli wszystkie dostępne dźwignie, korby i koła zębate. Bawili się wodą i powietrzem, dźwiękiem i dotykiem. Wyostrzyli zmysły wzroku i słuchu. Wszystkiego mogli dotknąć, we wszystko uderzyć, wszystko przekręcić. To idealne miejsce dla ciekawych świata młodych ludzi.

Pobyt w CNMK została zakończona wizytą w planetarium. Pod ogromnym sklepieniem można było obejrzeć powstanie układu słonecznego. Nad odwiedzającymi pojawiały się chmury pyłu i gazu. Dochodziło do wybuchów i kolizji. Powstała Ziemia a potem życie. Uczniowie zrozumieli, że czas jest pojęciem względnym, bo zjawiska zachodzące przez miliony lat były chwilą w historii kosmosu.

Podróż do gwiazd była fascynująca, ale na Ziemi też jest ciekawie. Fani piłki nożnej mogli zjeść obiad w restauracji najsłynniejszego polskiego piłkarza i zwiedzić PGE Narodowy. Tylko centymetry dzieliły od murawy, na której w nogę grają największe sławy (po trawie nie wolno chodzić). Można było usiąść na trybunach i zejść pod płytę boiska, gdzie znajduje się tzw. autostrada stadionu. Zainteresowani zwiedzili szatnie zawodników wraz z pomieszczeniami rekreacyjnymi i areszt dla tych, którzy podczas meczu zachowują się agresywnie (niektórzy uczniowie spędzili tam dłuższą chwilę). Oprowadzający wyjaśnili jak wygląda utrzymanie i przygotowanie stadionu do imprez, dlaczego trawę się doświetla i na jaką długość przycina, ile kosztuje otwarcie dachu i dlaczego część krzesełek jest szara a nie biała zgodnie z kolorem naszej flagi państwowej.
Pobyt w Warszawie został zakończony wizytą na ulicy Wiejskiej. Sejm to na co dzień miejsce pracy Posłanki z naszego regionu – Pani Iwony Kozłowskiej, dzięki której przy współpracy z Dyrektorką Biura Poselskiego – Panią Anną Tabułą – uczniom udało się odwiedzić to miejsce. Za sprawą obu Pań dzieci przeszły trasę, którą pokonują na co dzień nasi politycy. Stanęli na schodach z wężową poręczą, które pojawiają się w każdym serwisie informacyjnym relacjonującym wydarzenia sejmowe. Obejrzeli Salę Posiedzeń z charakterystycznymi zielonymi fotelami, w której od 1928 roku obraduje Sejm. W korytarzach podziemnych widzieli makietę całego kompleksu budynków Sejmu i Senatu i posłuchali o początkach parlamentaryzmu w Polsce, które sięgają XV wieku. Na zakończenie warto dodać, że w serii pytań testowych na temat znajomości polskiego Parlamentu zwycięzcą został uczeń klasy szóstej, Witek.

Czy wyjazd był pouczający? Z pewnością. Czy sprawił dużo przyjemności? Oczywiście. Czy uczniowie będą chcieli odwiedzić jeszcze kiedyś Warszawę? Myślę, że tak. Warszawa jest głośna i zakorkowana, ale jednocześnie to urokliwe miasto z tysiącem spokojnych i magicznych enklaw. Zaskakuje swoją różnorodnością, bo w pobliżu nowoczesnych, szklanych wieżowców znaleźć można stare, urokliwe kamienice. Obok betonowych placów rozpościerają się kolorowe parki z zachęcającymi do spacerów alejkami. Zza ciemnych, brudnych wiaduktów wyłaniają się boiska i bieżnie z rozentuzjazmowaną młodzieżą. Tak, „Warszawa da się lubić” (jak śpiewał Adolf Dymsza), dlatego zachęcamy do odwiedzania grodu Warsa i Sawy.

Materiał: Iwona Nadolna

Źródło: Gmina Dobrcz

Oceń artykuł: 20 23

Czytaj również

udostępnij na FB

Komentarze (0) Zgłoś naruszenie zasad

Uwaga! Internauci piszący komentarze na portalu biorą pełną odpowiedzialność za zamieszczane treści. Redakcja zastrzega sobie jednak prawo do ingerowania lub całkowitego ich usuwania, jeżeli uzna, że nie są zgodne z tematem artykułu, zasadami współżycia społecznego, a także wówczas, gdy będą naruszać normy prawne i obyczajowe. Pamiętaj! -pisząc komentarz, anonimowy jesteś tylko do momentu, gdy nie przekraczasz ustalonych zasad.

Komentarze pisane WIELKIMI LITERAMI będą usuwane!

Dodaj komentarz

kod weryfikacyjny

Akceptuję zasady zamieszczania opinii w serwisie
Komentarz został dodany. Pojawi się po odświeżeniu strony.
Wypełnij wymagane pola!


0

Renta socjalna. Ile wynosi i kto może ją otrzymać?

Renta socjalna to świadczenie, które nie jest uzależnione# ani od stażu pracy, ani od pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Aby jednak móc ją otrzymać, należy spełnić określone warunki. Od marca jej wysokość wzrosła do 1878,91 zł brutto.

(czytaj więcej)
0

Wypłata świadczeń z ZUS. Coraz częściej wpływa na konto

Klienci coraz częściej decydują się na przekazywanie świadczeń# długoterminowych z ZUS, takich jak emerytura, renta czy nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, na swoje konto bankowe. Spośród około 8,8 mln osób, którym ZUS co miesiąc wypłaca świadczenia emerytalno-rentowe 7 mln otrzymuje te środki w formie przelewu na konto w banku. W lutym br. wskaźnik ubankowienia w kraju wyniósł 79,9 proc., a w regionie 81,5 proc.

(czytaj więcej)
0

Zarezerwuj wizytę w ZUS online. Na konkretny dzień i godzinę

Nie trzeba wychodzić z domu, aby załatwić sprawy w ZUS-ie. Z pracownikiem Zakładu można porozmawiać, nawiązując połączenie wideo podczas e-wizyty. Rezerwację takiego spotkania można dokonać nie tylko na stronie zus.pl, ale także za pośrednictwem aplikacji mZUS oraz aplikacji mObywatel.

(czytaj więcej)
0

To groźna i wysoce zakaźna choroba. Co wiemy o błonicy?

Po raz pierwszy od wielu lat #odnotowano w Polsce przypadki zachorowania na błonicę. Błonica jest chorobą zakaźną szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną wywoływaną przez bakterie maczugowca błonicy. Choroba przenoszona jest drogą kropelkowo-powietrzną lub przez bezpośredni kontakt z wydzielinami albo przedmiotami osobistymi osoby chorej lub nosiciela. Głównym źródłem zakażenia jest człowiek. Okres wylęgania może wynosić od 1 do 7 (10) dni. Wybrane szczepy bakterii produkują toksynę błoniczą, która ma potencjał uszkodzenia mięśnia sercowego, mózgu czy nerek.

(czytaj więcej)